söndag 11 juni 2017

Lida Loop

På diagonalen
Sedan i fredags har jag hängt i Motala och hjälp min sponsor Combisport i försäljningstältet The Stadium på vätternrundans inledningsdagar. Åkte därifrån igår vid lunch för att inkvartera mig i Södertälje. Väl på plats i Södertelge så körde jag ett väckningspass innan kvällsmiddagen och dess att jag slocknade i sängen.

I morse kände jag mig taggad efter att ha värmt upp under trängseln i frukostbuffén med alla andra som vill äta, väldigt många var det! Jag var tidigt på plats vid Lida friluftsgård och värmde upp med att köra de mest tekniska stigarna runt start och målområdet. En kvart innan start hittade jag äntligen Christer som skulle langa flaskor till mig, tack!

Starten gick och jag svansade ganska långt bak i den stora klungan som var på motionsspåren. Efter de första stigarna så kunde jag jaga ifrån den gruppen jag hade hamnat i och kunde avancera till dem framför mig. Alltid skönt att kunna lämna en grupp för att ansluta till en annan lite framför. In mot slutet av loop 1 så kom Flockhart ikapp och vi hade någorlunda följe sedan in mot målet. Jag försökte följa honom så gott det gick på de tekniska stigarna då jag vet att han kör snabbt där. Men luckorna blev alltid lite för stora, men jag lyckades alltid täppa dem efter stigarna. Så samarbetet fungerade tyckte jag. Vi båda hade nog nytta av varann. På tredje loopen fick vi sällskap av Daniel Wennergren, så vi kunde säkra upp att ingen kom ifatt oss bakifrån. I grusbacken som är innan de sista kilometerna på grusväg in mot mål så rycker Flockhart och varken jag eller Daniel orkar gå med just då. Ut på grusvägen har han fått retliga 20-30 sekunder och jag sätter upp tempot. Tyvärr säger Daniel att han inte orkar med att täppa den luckan. Så det blir mest jag som försöker, men ger upp när jag inser att det inte kommer gå. Försöker då istället spara mig inför de sista serpentinerna uppför skidbacken innan målet. Dock är jag inte alert nog när Daniel rycker och ger upp i sista serpentinen och får nöja mig med elfteplatsen.

Riktigt nöjd med känslan idag, kroppen kändes snabb och pigg. Banan och arrangemanget var riktigt fint!

Nu laddar jag för Island Games som avgörs på Gotland om två veckor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar