tisdag 16 juni 2020

400 km för Östersjön

Wow vilken cykeltur jag fick till igår då jag cyklade runt Gotland till förmån för Östersjön.

Jag drog igång ett litet projekt med att samla in pengar till Östersjön som mår riktigt dåligt med övergödning, försurning och överfiske bl.a.

Tanken att cykla runt Gotland har alltid funnits vid mig så det passade väldigt bra att kombinera dessa. Insamlingen finns här och är öppen till sista juni https://egeninsamling.wwf.se/ostersjon/5-14446

Kvällen innan när jag skulle sova så var jag som ett barn på julafton,spänd av förväntan! Klockan ringde 03 och jag var iväg på cykeln 03:50. Cyklade först 15 km in till Visby innan jag vek av söderut längsmed kusten. Sedan cyklade jag kustnära hela tiden mestadels asfalt, men även grusväg/skogsväg/stig och sandstrand. De första 7 timmarna var fantastiska med bra väder och Gotlands vackert när det är som bäst. För min del som är från södra ön hade jag många nostalgiska ögonblick och lite gåshudsvarning.

Kampen började efter sju timmar då det återstod sju timmar men nu hade regnet börjat och åskan låg och lurade med sitt muller. Regnet var ihållande i ett par timmar, riktigt kraftigt. Då blev jag ordentligt kall, därefter hann jag torka upp innan resterande timmar endast kom regnskurar. Men solen uteblev så fick ändå kämpa med att bli varm. Kom hem med mätaren på 400km, rullsnitt på dryga 29 och snitt med pauser på 27,6 km/h. Målet var 27 km/h.

Insamlingen klarade även den sitt mål på 4000:-. Supertack för alla bidrag och hejjarop! Det går ännu att skänka pengar till arbetet för Östersjöns välmående!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar