söndag 14 augusti 2011

Cykelvasan

Dagen innan, stannar till i Rämmen för en kort fikapaus.
Halvtimme innan start
Startfållan
Ett gäng folk med nervositet och adrenalinpåslag.
Kontrollen vid Mångsbodarna.
Cykelvasan:
På morgonen när vi åkte från Sollerön så pendlade temperaturen mellan 2 till 7 grader. Men så fort solen kom fram så blev det lite mer behagligt och resten av dagen kan beskrivas som varm! Liksom Vasaloppet var det här ordentligt arrangerat, inga tveksamheter i något förutom när jag skulle hämta ut min nummerlapp. I just det avseendet så tycker jag det varit många oklarheter. Men annars ett tipptopp jobb av vasaloppsfabriken! Jag placerade mig i mitten av fålla 1 och låg med bra uppför backen, som jag tyckte var mindre än jag trodde. Jag hängde med bra hela tiden och fick ibland ge lite fart åt den klunga jag låg med och allt flöt fint. Men efter ungefär halvaloppet när jag och en annan kamrat, ev startnr 24 låg och drog med varandra så märkte jag att när vi kom ut på asfalten så klarade jag inte av hans fart längre, och det var då jag fick stanna och pumpa bakdäcket för första gången. Tidmässigt ingen större förlust, men att tappa en bra fartkamrat samt ett 15tal placeringar är tungt. Kom ifatt de där 15 placeringarna igen, men fick återigen stanna i oxberg för att pumpa en andra gång, och återigen ett tapp. Så nu hade jag en stabil 100 plats ungefär när det återstod ca 3 mil. Åkte 2mål själv då och kände mig allmänt tung, väggad och trött. Aldrig roligt att ligga själv. När det återstod ca 1 mil så kom plötsligt en klunga på 20 man ikapp från ingenstans, så jag anslöt mig med dem och var med och gjorde dragjobbet. I den klungan tappade jag sedan 1man över mållinjen, så den avslutningen är jag grymt nöjd med. Har aldrig tidigare fått spurta mot någonannan över linjen, det kändes fint! Glad att de klungan som kom på slutet inte knäckte mitt självförtroende och att jag höll de flesta bakom mig in i mål!

Jag utgick från att cykelvasan var 90km, så mina mål för dagen för under 3timmar och topp 100. Tiden slöt på 3:04:54, men då på en sträcka av 94,5km som hade gett en tid under 3timmar, och exakta placeringen bland alla män blev 100. Så jag är ordentligt nöjd med årets höjdpunkt! Jag är tillbaka i fäders spår i Februari då det blir Öppet spår för mig!

Dagen var väldigt dammig och full med stenskott. Otroligt vad stenskott det kan bli av en cykel, riktigt stora stenar som flyger upp i ansiktshöjd. Fick en ordenligt på kinden, glad att det var den enda för dagen!

Tack till min älskling Marie som varit otroligt hjälpsam under dagen och alla andra dagar med såklart:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar