lördag 16 augusti 2014

Cykelvasan 2014

Säsongens största tävling över, den alltid trevliga cykelvasan men med den nervösa inledningen. Var tidigt på plats imorse och fick en plats längst fram i fålla 1. Därefter när regnet började strila så gick jag ner till Meridatältet och satte mig under tak på en spinningcykel och trampade lite lätt. Perfekt uppvärmning och kändes lite lyxigt. Satt med bra i starten idag, ramlade inte bak lika lätt som jag brukar utan höll mig långt fram. Hetsigt som vanligt och Mångsbodarna är en punkt man har fokus på och vill passera. Mycket kan hända där innan, med krascher och punkteringar. Var faktiskt ett antal krascher på asfalten in mot Mångsbodarna. I år var det i allfall betydligt färre som körde högerfilen på asfaltsvägen och det gladde mig! Det är ju faktiskt fusk och leder till diskning. I år kan det kanske ha varit krascherna som gjorde att ett par stycken var tvungna att glida ut i högerfilen. Tror det kan ha varit tack vare chikanen som var byggd på slutet av grusvägen. Höll mig ganska passiv fram till Risberg där jag började bli aktiv och gjorde sedan ganska mycket jobb i andra klungan. Vi lyckades till och med ansluta till täten vid Oxbergsbron. Sedan var det full fart mot mål, märkte att folk började bli lite avvaktande ju närmare Mora vi kom i inväntan på spurt. Jag hade inte mycket kvar på upploppet och positionerade mig dåligt och kom tyvärr in i bakre delen av andra klungan, vilket blev skillnaden på 23 till ca 45-50 platsen där jag efter lite korrigering hamnat på 40, tror jag var 36a första resultatlistan jag såg. Hade som mål att komma under 2:50 och kom in på 02:47:13. Jag är riktigt nöjd då jag åkte dit med inte det bästa självförtroendet då jag tycker det varit lite motvind senaste tiden. Detta är ett skönt resultat som jag kan vara nöjd med! Dryga minuten bakom segrande Johan Landström.

Måste tacka Anders Almhed som lät mig bo hos dem, samt att jag fick åka med upp till Sälen, även Markus Edlund som körde mig hem idag och såklart Christer som langade. Det var hektiskt idag men det gick vägen! Så här blev det efter lite kort varsel då Rille som skulle varit med mig och hjälpt mig men blev sjuk i sista stund!

Även kul att den nystartade klubben för året Kristinehamns CK hade med så många cyklister som körde bra idag, bra jobbat!

Imorgon kl 17:25 sänder svt ett sammandrag ifrån dagen, det tycker jag att alla ska se så vi på sikt kan gå emot ett direktsänt cykelvasalopp!

1 kommentar:

  1. Grymt bra kört idag Jakob, riktigt imponerande!! //Anders A

    SvaraRadera