söndag 24 juli 2016

Engelbrektsturen

Idag blir det bildfritt vilket jag får be om ursäkt för, blir en väldigt tråkig blogg då.

Tävlingsdags igen och denna helg var det Engelbrektsturen. Jag har inte kört loppet sedan 2013 så jag hade inget direkt minne av loppet.
Innan start pratades det om att det skulle vara en lugn masterstart men den märkte jag inte av, tyckte det var öppna spjäll ifrån början. Jag kom såklart lite för långt bak på banvallen ut och vågade aldrig chansa att gå ut i dikeskanten för att att köra om. Tänkte att det får bli en okej uppvärmning då jag undvek att värma innan då det var 30 grader ute. Så ut ur stan tyckte jag det gick görsnabbt men på banvallen gick det för lugnt istället. Kom ifatt en Alexander Wetterhall ganska tidigt som punkterat och märkte att han var bestämt på att jaga ifatt klungan som han visste fanns någonstans framför. Jag och Henrik Sparr var de enda som orkade gå med Wetterhall i han tempokörning och jag fick hjälpa till att dra någon enstaka gång, annars skötte han det ganska bra. Vi kom ifatt den stora andra klungan som låg bakom den mindre tätgruppen. Jag var såklart sjukt nöjd med det och lite sliten efter Wetterhalls tempokörning så jag la mig bak och vilade i gruppen en stund medan han inte var nöjd så där utan la sig längst fram. Såklart var det ju ett smart val av honom, för redan på nästa stig så sprack det av och då var jag inte lika nöjd längre att sitta så långt bak, för det Sparr gick omkull framför mig och vi tappade gruppen såklart. Sedan låg jag och Sparr tillsammans de resterande 50 km med ett ganska bra samarbete tycker jag. Tyvärr lyckades en grupp komma ifatt när det var ca 10 km kvar och väl i mål så kom jag sist i den gruppen. Jag försökte få med mig någon på banvallen genom något ryck men gruppen splittrades aldrig och jag kom i mål på en 19:onde plats. Inte nöjd med resultatet, jag kände mig starkare än så idag. Rolig tävling och ändå ett bra kvitto tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar