söndag 10 juli 2016

Mörksuggejakten 2016

Utsikten ifrån Vidablick
Idag var det alltså dags för Vidablick. Startbacken för Mörksuggejakten. Vädret visade sig från sin allra bästa sida, varmt och gott! Jag fick en riktigt dålig start då det var folk som tjuvrullade några sekunder tidigt, så blev det lite rörigt vilket resulterade i att jag missade pedalen, fick stanna och missade igen!! Redan då var jag långt efter. Väl i den första lilla gräsbacken så är det någon framför mig som ramlar vilket tar tid. Sen direkt efter när vi svänger vänster ut på asfalten var det en till som gick i backen. Nu var jag rejält efter mig, och hade många fålla 2 cyklister framför mig. Jag lyckades köra upp mig lite innan foten på backen men inte i närheten av vad jag ville. Jag sparade inget i backen och på toppen så satt jag med i andra klungan och hade första gruppen inte så långt framför mig, så jag hade gått helt okej i backen! Fick langning på toppen av backen och sedan började de snabba utförspartierna, lyckades hålla mig kvar i samma grupp, fick ett getingstick på armen när vi kom ned och körde parallellt med bilvägen och visste inte riktigt hur jag skulle reagera på detta. Det höll sig lugnt och sved bara en stund. Sedan var det typiskt Mörksuggetävling, stress och positionering som gällde. Jag höll mig hela tiden bland de fyra främre i andraklungan som stod för dragjobbet vilket även var bra vid de tillfällena de sprack av. Avståndet till täten var ganska konstant runt 1 minut, tills vi helt plötsligt hade de framför oss, vi lyckades ansluta till dem när det var ungefär 18 km kvar. Satt med där i någon kilometer innan det sprack av och jag satt lite för långt bak och hamnade i en ny andraklunga. De sista 5 km in mot mål körde jag med huvudet och bevakade min plats, ville så gärna få med mig ett hyfsat resultat idag då jag varit lite besviken tidigare på säsongen. Kom i mål på plats 11 och bara 2 minuter efter segraren Matthias Wengelin, så med tiden efter är jag riktigt nöjd och hade en bra känsla hela loppet igenom.
Tack Christer och Anders för langningarna samt Anders för bilderna i inlägget:

Första langningen

Andra klungan

Målgrimas



2 kommentarer: