söndag 27 april 2014

Kolmårdsbiken & LVG-premiär

Igår inleddes långloppssäsongen med Kolmårdsbiken. Jag och Marie åkte mot Norrköping på morgonen då starten var 11, tar ungefär 2,5 timme att köra. Svårt att komma ihåg så mycket mer än hur underbart vädret var igår men ska försöka minnas. Placerad i startfålla 1 och fick en bra start och låg med täten längst fram till första singeltracken. Där tog jag placering lite längre bak än jag hade önskat och såg då inte Calle Friberg eller Micke Flockhart något mera (De utgjorde dagens 1a och 2a). Matade sedan på fram till sista loopen mestadels med den starke Michael Johansson. Hade mycket oflyt på tredje loopen och tappade honom snabbt, och körde länge helt själv. Tappade både flyt och fart och helt då kom Jeppman och en annan kille om mig. Klarade inte riktigt att gå med dem i de stökigare partierna. Så i mål rullade jag in bakom de två ca minuten efter på en 10onde plats. Känner mig nöjd med den säsongsöppningen och ser fram emot mera!

I fredags hämtade jag landsvägsdäck hos Magnus Holmén för att lägga på dem på min cyclocross, för idag söndag vankades det landsvägspremiär för min del. Kan tilläggas att jag har aldrig cyklat landsväg under mitt cykelliv, har som mest suttit på en och snurrat på en parkering. Och inte ens idag skedde landsvägsdebuten på en landsvägscykel utan på en cykelcross. Det finns många snabbingar på landsvägssidan när det bjuds upp till en stor klunga. Jag hade det kämpat idag när det gick utför och fick trampa mig riktigt trött på mitt 46 tandade framdrev. Vi körde 80km och snittade ca 39km/h. Jag låg med längre fram hela tiden och var offensiv ibland. Men missade den avgörande utbrytning när 5 man lyckades gå loss ca 15 km innan mål. Jag försökte göra något i uppförsbackarna men, de var alldeles för små idag, och banan avslutades med en snabbare utförskörning innan en kort målbacke kom. Kom nog in runt 10-15 man och avslutade med en punktering efter mållinjen så jag fick gå tillbaka till bilen.... Det var riktigt skoj med landsvägscykling och ett litet annat tänk. En hoj för ändamålet och lite träning så kanske man kan våga sig på ett lopp till i framtiden?

Efter tävling så svängde jag in förbi Maries föräldrars stuga där Marie väntade efter att ha cyklat dit, och så passade vi på att softa lite i solen innan hon cyklade hem och jag fortsatte hem med bilen.

Bra helg, bra väder, bra tävlingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar