onsdag 25 juli 2012

XCE SM

Idag genomfördes det första XCE SM och det sista loppet för denna SM-vecka i Slottsskogen.
Upplägget var som sådant att man på morgonen körde ett kvalificeringsvarv på tävlingsbanan för att få fram en resultatlista som därefter ordnades om till kvartsfinaler med 5personer i varje grupp. Efter kvalomgången kom jag på en 22a plats, varvet var ju endast 700m, så det var ju tight om placeringarna, inte många sekunder att spela på. Banan var som så att man startade på grusplan, svängde vänster upp på gräs där man hoppade först över ett träd och sedan ca 10m efter ett träd till, sen var det en raksträcke innan vi nådde skogen för en del kurvor typ shikan, därefter hade de byggt två hopp av SJ-pallar så man hoppade ut på målrakan och spurtade i mål. På elimineringsheaten skulle vi köra två varv. Jag körde i tredje heatet med Bleckur, Darvell, Lindberg och Stjernman. Jag vet att jag är tjatig men att starta är inte min grej, men idag kom jag kanske på att det är inte själva starten utan trängseln som jag drar mig för. Något att träna på. Men jag och Lindberg blev de som slogs om jumboplatserna i våran kvart, och han drog det längsta strået vid mållinjen. Min första XCE tävling, det var roligt, ett segt upplägg då man höll på hela dagen, start vid 09, och hade man kört final var det närmare 16:45. Men det var ju många klasser som skulle avverkas. Matthias Wengelin vann finalen idag.

Jag över träden på kvalheatet då man startade ensam med 30sek mellanrum.
Jag och Kristinehamnsbördiga Per Lindberg under kvartfinalen
Det var meningen att det skulle finnas 4st små filmer från finalen här, men det verkar vara strul, kommer komma upp någon annan dag!

För övrigt är våran Göteborgsvistelse över nu, vi åker imorgonbitti, väldigt tidigt, runt halv 5. Så nu blir det semester 1 vecka på Gotland, och imorgon visar dem 27grader när vi kommer fram med färjan, blir härligt att cykla hem till Rone då:)! Vi har haft kanonväder idag, och kan nog vara därför man sitter här med världens pollenchock, den värsta för i år. Trodde den tiden var över..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar