lördag 4 maj 2013

Dalslands XC

Idag var det långloppspremiär. Dalslands XC 60km med start och mål i Bengtsfors. Jag hämtade upp Anders kl 07 imorse och så for vi iväg de 2 timmarna det tar till Bengtsfors. Var där i god tid och hann små prata lite med gott folk innan start. Det var en lugn masterstart igenom stan innan vi blev släppta och klockan började ticka vid Merida portalen. En eloge för att det var en lugn och sansad masterstart! När klockan började ticka, tog jag mig upp till täten och vi var 4st som kom loss ganska snabbt. Jag, Anders Johansson från kvänum, klubbkamraten Johan och en norrman. Vi fick besök av andra klungan runt 45km, men då ökade vi takten lite och de fick ingen större kontakt med oss. Där ökade vi på tempot lite till och tappade även Johan, så det bara var vi tre kvar. Den trion höll vi tills det var 5km kvar, då jag och Anders kom loss från Norrmannen på sista singeltracken och följdes in i mål, där Anders var ca 20sek före mig. Jag kom i mål  som 2a idag alltså och det är jag nöjd med! Anders har jag tampats mot förrut, och vet att han är väldigt stark. Vi brukar vara ganska jämna på tävlingarna i långloppscupen.

Dalslands xc var en fin tävling, mycket grus och traktorväg med några fina singeltracks också. Mycket småkuperat med många backar där man hellre än växlar ned väljer att ställa sig upp och trampa till. En rolig tävling som jag kan tänka mig återvända till! Deltagarantalet på hela arrangemanget med korta och långa banan lockade 850 personer.

Det var en ganska kylig dag idag, så efterloppsmaten som var en god soppa passade bra idag. En annan dag med varmare väder hade jag nog inte riktigt gillat det. Men idag var det topp att få sitta ned i skolmatsal och äta god soppa efteråt!

Hade klockren langning längsmed banan genom Tobbe och Evelina! Var lite tight på andra langningen, men snabb som Tobbe är så kastade han sig ut genom bildörren och slängde till mig min flaska. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar