måndag 25 april 2011

Kolmårdsbiken

Kolmårdsbiken:
55km långlopp. Jag stod placerad längst fram i fålla 2. Flöt bara med i starten och kände på första asfaltsrakan att det går för sakta. Så när vi svängde av på gruset och svaga stigningar uppför började komma så låg jag på ordentligt och passerade många. Låg bland de främre i klunga 2 och efter ca 10km där två djupa "bandvagnsspår" korsade banan var jag inte riktigt vaken och beredd och mosade ner framhjulet i och drog runt framlänges. Båda jag och cykel klarade oss nästan utan skråmor, mindre växelproblem på cykeln och bara lite öm i kropp blev jag. Men därefter så märkte jag att träningen givit resultat och jag tappade egentligen aldrig på någon runt omkring mig, utan ofta var det jag som kunde spurta och få en ny gubbe att jaga. Jag kände mig i bra form. Hade en dispyt till när man kom till en "bro" som låg utlagd över ett gyttjehål/sumpmark så bestämde jag mig redan innan för att det borde gå att köra på rakt igenom surhålet, men nej inte om det är 60cm ren gegga, då säger det slörp så sitter framhjulet där och jag ligger framför cykeln och bakhjulet är i luften:), det var en mjuk landning då iaf. Inte som tidigare. Med det nämnda växelproblemet märkte jag i en backe när kedjan hoppade inför stora klingan bak så jag fick stanna och flytta på den igen. Kom i mål på ca 2tim 41min. Resultat finns ej uppe än, men det kommer.
Tävlingen anser jag var ritkigt skoj, rolig och varierande bana som tog tid. 55km på dryga 2:40 är ingen jättebra tid så sett. Det var ett ovanligt meriterande startfält i både herr/dam klass idag vilket alltid är skoj!
Tävlingen vanns av starke Mikael Flockhart

Startområde.
Min tävlingsrunda går att se här
Maxfart idag var 54,9km/h.
Jag är riktigt nöjd med cykeln, den är grymt skön att åka i skogen med, smidig och lätt! Kände även ett stort lyft med skorna som jag premiärtävlade med idag. Bra respons! Nu ser jag fram emot nästa på schemat som är dubbelhelg 7-8 Maj i Hjo/Tidaholm.

1 kommentar:

  1. Låter som att du gjorde ett starkt lopp där, bra kört! Men inte ska du spela kubb istället för Billingeracet? :)

    SvaraRadera