söndag 8 september 2013

Smeracet MTB


Blev en tidig avfärd imorse då vi lämnade Kristinehamn kl 07, Anders stod för körandet idag. Kom fram till tävlingsområdet en timme innan start, och har ju kört tävlingen förrut, men i år var det nytt område för starten. Gick mindre smidigt att hämta ut nummerlappen då jag inte fanns med bland de föranmälda av någon konstig anledning. Men det löste dem smidigt och utan fortsatt krångel. Gjorde ingen större uppvärmning idag, vilket jag fick lida för när starten väl gått. Kände mig inte alls med i matchen och slet ont från start. Kul var att cyklotekets Martin Eriksson hade hittat till start idag, så det blev vi som tog taktpinnen tillsammans med en hemmaåkare. Jag hade som sagt svårt och dog i benen en stund runt 10 till 20km ungefär, sen lyckades jag åka ifatt Martin och den andra och då ökade vi två lite och lämnade Eskilstunaåkaren bakom oss. Så nu var det vi som lämnade Kjula-loopen och åkte in mot varvningen för att ta oss an den nya Vilsta-loopen. Den var en ren 20km XC slinga som var ordentligt jobbig. Utmanande stigar och mycket start-stopp, upp-ner. Jag tappade Martin och hade honom runt nästa krön hela loopen, så det blev aldrig någon spurt, utan han vann i ensamt majestät och jag kom alldeles bakom. Så en andra plats i årets Smerace. Det var en rolig nydragning av banan, och den är ännu jobbigare och mer stigrik än tidigare år.
Så jag var riktigt slut i mål, det närmaste väggen jag kommit på tävling under året iaf, längtade efter målet en stund på slutet. Christer var återigen med som langarhjälp idag, vilket behövdes när vi nästan noterades med en av årets varmare dagar! 26 visade tempmätaren i bilen påvägen hem.

Hoppas det dyker upp lite bilder från loppet då det stod några fotografer utmed banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar