måndag 23 september 2013

Säsongssummering

Göteborgsgirot, loppet som överraskade mest! 
Man lär väll försöka sammanfatta och summera ihop säsongen 2013 något, och det kan summeras så här:
Började säsongen i Norge med Merida, både svenska och norska Merida. Vi hade en riktigt härlig helg, ett roligt läger som toppades med deltagande i Norska cupen. Det var en käftsmäll att störtdyka in i tävlingssammanhanget där, krävande och teknisk bana och starkt motstånd. Riktigt roligt!
Nästa tävling att minnas är Dalsland XC, en blåsig och kall dag i Bengtsfors. En dag när jag drog och drog, och förlorade de sista km då Anders Johansson drog ifrån lite och vann med 15 sek marginal. Med den tävlingen var långloppspremiären avklarad och jag längtade efter Billingeracet. En tävling som inte gick enligt plan. Fick materialstrul då kedjan hoppade vid stökiga partier, som den gjort delvis under vårkanten. Efter en hel del felsökande så hittade vi tillslut att framväxeln fått sig en törn, den var bra justerad men något vidgad. Kört sedan ett nytt lopp i falköping, Bianchi challenge. Det var några starka grabbar med på linjen och vi bildade en kvartett tills jag vurpade och slog i skallen och ådrog mig blodvite. Fick därefter kämpa på själv, och tog mig i mål på en besviken femte plats. Roligt lopp med tuff avslutning. Nu var det dags för nästa anhalt i långloppscupen. Nya långa lugnet, låg med precis som jag ville fram till punkastenen och spräcker fälgen. Får i en slang då tätningsvätskan läcker ut igenom fälgen, men en slang går. Tar mig i mål utpumpad efter att ha kämpat för varje poäng som gick att jaga efter. Nu var det snart dags för en efterlängtad semester på Gotland, men först ett stopp i Lida för Lida loop. Var aldrig riktigt alert här känner jag, blev bekväm efter startbacken och mer bekväm när regnet och åskan kom. En 18-onde plats fick jag med mig då. Nu var det ett längre uppehåll innan Ränneslättsturen blev en tävling i solokörning, rullade in på en 18-onde plats även här. Nu började jag tänka om och förste att hårdköra redan från start framöver. Misslyckades med det i Mörksuggejakten, och var way to långt bak uppför Vidablick, men där någonstans så kom nog vändningen för säsongen. I Vidablickbacken var jag nära att kliva av, men bestämde mig att jag kan köra snabbare. Sagt och gjort, kom i mål utpumpad och nöjd med dagen och 15-onde platsen. I Rättvik brukar det vara svårt att placera sig, mycket snabbingar är med. Nu väntade SM i XCO, nästan mitt första XCO för året, och tack vare det så fick jag bli lottad om min startplats. 43 av 45 kom jag ut, mindre kul.. Fick ligga och mala på för att köra om, men hade ett av årets roligaste race här, jag kände mig stark och stod långt bak, så det var mestadels positiv energi av loppet! Kom i mål på en 20-onde plats. Men jag kände att det positiva sedan Mörksuggejakten fanns med, laddade rejält med träning inför Engelbrektsturen och var medveten om att jag inte var formtoppad, det skulle jag vara ca 3 veckor senare. Gick ändå över förväntan trotts en lättare väggning på slutet, men årets stadiga 18-onde plats infann sig igen. Finnmarksturen var jag sugen på, men fick in en DNF där då jag dubbelpunkade.
Oxberg hill race.
Nu var säsongen två stora mål här, Cykelvasan först och veckan efter Snapphaneturen Maraton SM. En svag start i cykelvasan, men kanske smart att inte gå på rött uppför, höll mig ändå så man såg täten. Låg länge med klunga två om plats 21-35, men tappade vid ett kast med cykeln strax innan Oxberg då jag också fick stanna och lägga på kedjan. Låg sedan solo därifrån in mot Mora och blev ifatt åkt av klungan bakom på upploppet i Mora, och tappade en 3-4 placeringar där kanske så en 46:e plats och uppfylld målsättning på topp-50 kändes skönt! Tid 2:51. Körde ner till Hässleholm helgen efter, provade banan, och gick ut hårt. Där var målsättningen på topp-10, ett roligt lopp som vanligt och jag körde ganska mycket solo. Här lyckades jag också med målsättningen och tog en 9-onde plats! Var nu inne i ett flow, nöjd och hade roligt resten av säsongen. I Bockstensturen testade jag på att ligga först i en deltävling och förde klungan av cyklister ut från Varberg. Hängde med täten i ca 20km, innan jag lade mig med andra klungan. En tävling med hällregn ute i Åkulla. Kom in i Varberg med två andra och vi skulle fightas om 6-8:e platsen. Jag var trött och det blev en 8:onde plats, också detta en målsättning där jag ville ha en topp-10 i en enskild deltävling! Nu väntade DM i Värmland en tisdagkväll i Kristinehamn. En fin kväll och ett stabilt lopp gav mig DM-titeln i år, samt totalen i Värmlandsserien. Nu kvarstod två mindre tävlingar. Smeracet i Eskilstuna och Karlstad Xc i Karlstad. Två stycken andra platser fick jag med mig ifrån dem. Avslutade säsongen i Karlstad som jag började i Bengtsfors. Mycket dragjobb och Anders som segrare igen. Blir en svår nöt att knäcka nästa år.

Hos Merida, Stians sport i Oslo
Målgång Bockstensturen
Jag måste tacka min älskling för stödet under denna säsong, ovärderligt! Främst som stödet hon ger mig i allt jag gör och så också för hjälpen på och under tävling! Christer ska också ha ett stort tack för langningen som han hjälper till med på nästan varenda tävling! Merida och alla andra ovärderliga sponsorer, tack till er också, ett stort stöd som behövs! Ser fram emot nästa års säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar