söndag 29 januari 2012

Järnleden, kristinehamn

Idag hade jag tänkt lite distans. Min tanke imorse var att samla mil, men när jag ganska snabbt hakade på järnleden här i Kristinehamn, så ändrades det till att enbart samla timmar. Järnleden är en led som invigdes förra sommaren, den går från kristinehamns gästhamn och till sjöändan, bergsjön. Det är gamla stigar som man fraktade järn på förr i tiden, innan vi levde ens. Så när den dök upp där imorse vid halv 9 så hakades jag på de 4km som kvarstod av leden till sluthållplats och dem 4km bjöd på underbar stigcykling. Så jag bestämde mig för att köra den där ifrån och hela vägen tillbaka. Men tyvärr var det inte mycket mer än de där 4km som var underbar stigcykling, sen blev det mycket bära cykel och klicka i och ur och i och ur pedalerna... Så det tog tid, och inga km avverkades kändes det som. När jag kommit ca 18km, och fick tag på en gubbe som hjälpte mig vart jag var, så bestämde jag mig för att skippa de sista km bärandes på cykel och cyklade 40min på vanlig isväg och fick någon km i benen. Men som distans, så fungerade, har varit rörlig hela tiden i 4,5 timme, en annorlunda distans men dock en distans!

Jag såg en persons fotspår som varit på leden sedan senaste snön kom, och det visade sig vara Mats långlöparen som varit ute för 1 vecka sedan.



Här bler jag utlurad för att enligt texten var myren för blöt, men efter en hel del promenerande med cykeln, så vände jag och cyklade över myren istället. Fungerade bra!




Spångkörning

1 kommentar:

  1. Aha, det var du som cyklade! Såg dina spår. Det borde ha varit bästa möjliga förutsättningarna för att cykla leden så som det är just nu med frusen mark och "ingen" snö. Kul!

    /mats

    SvaraRadera