tisdag 16 mars 2010

Summering av skidor 09/10

Premiärturen på snö blev 21Dec -09 och det följdes upp med en julaftonstur i en skog där det ännu ej var spårat. Så jag inledde tufft och därefter har det egentligen bara gått lättare och lättare. Tekniken har blivit bättre och bättre! Skulle vara intressant att se en utvecklingskurva över mig den här säsongen, för den måste ju gå rakt upp nästan! Allt har blivit bättre, stakning, balans, diagonal, kondition, styrka! Det här är den första säsongen som jag kallar mig för skidåkare. De andra tre åren som jag ändå ägt skidor har det varit att jag åkt på ospårade spår där jag varit spårmaskin, och sedan har snön försvunnit i någon månad och nästa gång man varit ute har man varit som en total nybörjare igen. Så den här säsongen började jag åkte lite mest för att underhålla mig inför kommande MTB säsong. Men när man märkte att vintern höll i sig så ändrades målsättningen och en anmälan till öppet spår gjordes i slutet av Januari.

Gjorden tävlingspremiär den 14 feb uppe i fårösund. Tävlingen var 5mil Distriktsmästerskap. Jag kom dit lite som en outsider och ingen visste väll vem jag var, och jag visste inte alls hur man stod sig emot dessa som jag inte visste vilka de var. Eller hur ska jag lägga upp ett lopp på 5mil? Hade ju bara tränat den distansen 1gång förrut.. Så jag gick ut ganska hårt och började plocka folk hela tiden, "vi startade med 30 sek mellanrum". Så jag genomförde en min tävling och det visade sig sedan att jag vunnit H21 klassen. Vilket var överaskande och jätte roligt! Sedan fortsatte träningen fram till säsongens huvudmål som var Öppet spår på måndagen 1 Mars.

Jag och pappa åkte upp till sälen och bodde där, jag testade skidor dagen innan och drog på mig en lätt sträckning i höger ljumske "klantigt och orutinerat". Skidorna gick kanon och jag var laddad inför tävling! Öppet spår genomförde jag på 7timmar och 11 minuter och 42 sekunder. Det var lite snöfall hela dagen och lite nordlig vind. Efter 3mil började ljumsken att kännas ordentligt men jag matade på med stakning. Jätte nöjd med tiden och nu i efterhand har det visat sig att den troligen gör att jag får starta i starled 5 nästa års vasalopp, om jag förstår allt rätt så.

Så det här är den säsongen som jag värderar högst av mina säsonger jag haft inom olika idrotter!
Ser verkligen fram emot att få åka skidor nästa vinter då Vasaloppet blir det stora målet, men även mindre tävlingar!
Skidåkning 2010/2011 kommer bli kanon!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar