onsdag 31 oktober 2012

När formtoppade jag?

Under säsongen som gick så väljer jag här ut de tävlingar som jag hade bäst känsla i kroppen på. Det måste ha varit Mörksuggejakten, det var min sämsta tävling om vi kikar på resultatet, men i % efter vinnartiden så var den bland de bättre. Jag hade en väldigt bra tävling på Lida Loop också då jag även placerade mig på mitt bästa resultat i år och med en bra % efter vinnartiden.

Lida 4,44% efter.
Mörksuggejakten 5,89% efter.

Hur såg det då ut inför tävlingarna med träning osv:
Lida loop har tävling på söndagen.
Cyklade två timmar dagen innan tävlingen, bland annat test av banan och spurter samt hemma hos Jesper på kvällen.
Jag vilade under fredagen med 8h jobb.
På torsdagkvällen körde jag 4st backintervaller på ca 5:40 min st.
Onsdagen hade jag tömningspass av kroppen med 4 timmar cykel uppdelat på två pass.
Vilade tisdagen då jag känt mig dålig på måndagen.
Måndagen avkortat distanspass endast 60min istället för planerade 240min pga av illamående.
Helgen innan var en intensiv tävlingshelg med Kattegattstouren.

Mörksuggejakten har tävling på söndagen.
På lördagen körde jag ett pass på 45 min med bland annat spurter 7st korta, min känsla i benen var Juvelkänsla vilket är bra.
Vilade på fredagen med 8h jobb
På torsdagskvällen körde jag 4varv på min tävlingsbana på ca 5,30 per varv/intervall.
Onsdagen ägnades åt snabbdistans ca 2,5timme.
Vilade tisdagen.
Körde ett återhämtningspass på måndagskvällen på 60min.
Helgen innan var långlopp Ränneslättsturen på söndagen.

Dom två sämsta resultaten var de två sista på säsongen, då jag vet själv att jag hade magproblem i båda av de och inte kunde göra mig rättvisa. Men Ränneslättsresultatet kan vara intressant då det ändå var en period då jag hade bra form men sämre resultat och inga sjuksymptom.

Ränneslättsturen har tävling på söndagen.
På lördagen körde jag ett pass på 45min med några korta spurter 7st.
Vilade på fredagen med 8h jobb.
På torsdagskvällen körde jag 4st backintervaller med bra känsla och på ca 5:35min per intervall.
Onsdagens ägnades åt snabbdistans på 2,5timme.
På tisdagen körde jag 10st 1minuts intervaller på monark.
Måndagen vilade jag.
Helgen var ingen tävlingshelg utan på fredagen långsnabb distans 100km 4timmar, lördagen lugn distans och söndagen monark 4or.

Jag hade samma uppladdning på Ränneslätt som de andra tävlingarna, men en lite lugnare helg veckan innan.
Det här säger ju inte så mycket mer än hur det kan sammanfattas i efterhand, har utelämnat kost och sömn, den har jag inte riktigt koll på. Jag kanske sov sämre innan Ränneslättsturen?

Ska även försöka kolla hur det såg ut lite på de vanliga XC-tävlingarna, när jag hade min bästa prestation. Men för mig är Långloppen det viktigaste och jag tror jag har hittat en uppladdning som fungerar för mig, blir att testa på lite olika varianter naturligt då en del tävlingar ligger på lördagen, och har man då ett måndag till fredag jobb så försvinner min chans till mitt "väckningspass", och man får istället testa andra uppladdning, sista träning på torsdagkväll, eller var det bättre på onsdagkvällen och sen ha två dagar vila innan tävlingen?

Tur det är långt till 2013 så man hinner hitta sitt perfekta recept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar