torsdag 1 januari 2015

2014 en sorts återblick

År 2014 har innehållit drygt 470 timmar träning och tävling varav knappt 400 timmar på en cykelsadel på någon slags typ av cykel. Tänkte mig köra en summering i bildform med lite text till, andra år har jag kört en punktformslista men den får utgå för 2014.

Året omringades i stort av dessa två händelser, som gör mitt liv så mycket rikare! I början av året åkte jag och Marie till Paris och gifte oss, och i oktober så föddes vår son Nils! Det blev en lite omtumlande månad där med sjukhusvistelse i drygt två veckor, men allt har gått så bra så och Nils mår väldigt bra nu!
Finklädda i Paris
Nyfödd liten bebis
Där emellan har det varit mycket cykelrelaterat som jag tänkte visa upp här, innehåller lite minnen och tackningar. Börjar med min fru Marie som gravid flängt med mig runt på vissa tävlingar och dessutom langat åt både mig och kompisar! 

Välförtjänt glasspaus, tack älskling!
Anders Almhed sittandes med kameran ska även ha ett tack för grym support under året!
Här drog jag med honom till Ludvika men bröt loppet med en lånecykel jag lyckades ha sönder efter knappa milen, tack familjen Evertsson för lånecykel och övrig hjälp!
Dalslands XC var en av de inledande tävlingarna och här fick jag tufft motstånd av Johan Fryksenius och David Kangas samt dessa två norrmän i PAR-klassen. Jag körde spurten mot dem och passerade den herre som drog igång spurten, vann således Herr-singel klassen.
Billingeracet var inledande i LL-cupen och jag hade en väldigt tung dag i sadeln.
Långloppscupen drog vidare och nästa tävling ut var Långa lugnet, jag hade dagarna innan sprungit ett 6 km lopp och hade således en riktigt dålig dag även i Falun.

Spurten i Harsprånget där jag sprang dryga 6 km, på tiden 23:38 med ett fåtal kilometer löpträning under 2014.
Efter Falun åkte vi till Gotland på en välbehövlig semester och jag fick vila kroppen lite och suga på den dåliga starten av långloppscupen, vi åkte direkt ifrån Gotland till Stockholm och Lida Loop där jag hade laddat benen för nästa start.

En av mina favoritstarter i cupen, men idag klantade jag till det och fick en usel start. Körde upp mig och var ändå väldigt nöjd i mål, avslutade med ett svalkande dopp i sjön på bilden.
Sommaren rullade vidare och Ränneslättsturen och Mörksuggejakten passerades med helt okej resultat. Kände mig stark i Eksjö och hade riktigt roligt, detsamma i Rättvik, men där med en stress då loppet kändes väldigt stressande och hetsigt. Efter dessa lopp började det bli dags för MTB XCO-SM i Jönköping. Magproblem, eventuellt efter att ha tagit vatten ur klubbstugan och druckit för att därefter få höra att vattnet var slut och jag troligen fått bottenskrap. Under tävlingen hade jag kallsvettningar och dåliga ben.

Skoglöfs Bil som stått för transport under vissa tävlingar i sommar ska ha ett stort tack, till Jönköping fick jag ratta en riktigt fin Caddy.
Hade med mig Rille ned till långlopps-SM i Alingsås. Ett omtalat SM som krockade med en tävling ur långloppscupen. Jag hade bra kropp men punkterade olyckligt och fick jaga massa onödigt.
Under året har jag laddat med kolhydrater ifrån Karamell lagret i Kristinehamn!
Cykelvasan kom och cykeln hade snabbats upp med en stel gaffel och 42 klinga fram, det gav mig ett bra lopp och endast dryga minuten bakom segrande Johan Landström. Det var en mäktig känsla att se ryggen på ledaren med bara 30 km kvar till mål. Till denna bild tänker jag passa på att tacka en annan samarbetspartner Cramo som hjälper mig under året!
Bockstensturen som brukar avsluta långloppscupen gjorde inte detta i år utan var näst sista tävlingen. Men jag körde som om det vore den sista och hade en sjukt rolig dag i sadeln, bra samarbete med Fredrik på bilden och en lerig bana som gjorde att man log. Dagen gav en åttondeplats vilket var säsongens bästa i långloppscupen.
Västgötaloppet avslutade cupen och i totalen hamnade jag på en 13-plats och känns okej då jag tycker att just tävlingarna i långloppscupen i år inte gick något bra. Så ändå hyffsat stabil under året på dessa tävlingar.

Vasaloppet kördes med sjukt hemska spår och en dålig tid.

Jag och Fredrik Berg spenderade en vecka i Las Palmas med att cykla under Januari/Februari
Jag och Marie samlade nästan alla våra skidmil i Björneborg.
Min mest sedda film på min Youtube-kanal:


Det har varit ett grymt 2014 på alla plan. Nu har redan första dagen av 2015 gått och jag och Marie startade träningsåret med att besöka gymmet. Ser fram emot kommande år och dess utmaningar!
Snart kommer min första KTM-cykel och jag ser verkligen fram emot att få cykla på dem under året!

Har säkert glömt någon jag vill säga tacka till, men jag hoppas ni vet vilka ni är och känner och vet att jag uppskattar all den hjälp man får under en säsong, den är guld värd!

Tack och God fortsättning på året 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar