måndag 3 mars 2014

Mitt vasalopp

Då var även vintervasan över för detta år. Med 22 mil skidåkning i kroppen så hade jag ändå en liten dröm om medalj i år. Den drömmen kasserade jag redan i smågan när jag hade en sträcktid på över en timme! Hade förhoppning om att sträcktiden skulle ligga mellan 45-50 min där för att följa min planering. Startade i startled 4, och i startfållan var det full spårbredd på 52 spår tror jag, för att efter ett par hundra meter gå över till en trång passage på ca 15 spår. Det var förutspått att proppen i backen kanske inte skulle bli av för att den blev tidigare, men det blev propp där också. Väl uppe på toppen och stakningen började så, var det ju inga spår att tala om, mjukt och sladdrigt. Det var trångt då inte alla "spår" var användbara för det var fruktansvärt trögt i de yttersta. Så det vara bara att passa sig in i ledet och gilla läget. Förövrigt är man ju glad varje gång man kommer upp för startbacken med helt material. Det är helt sjukt vad stavar och skidor det är överallt där, men det vet man ju om innan man stället sig på startlinjen. Jag tycker jag hade helt okej skidor, med inget fäste då det inte var något jag prioriterade. Så det har varit stakning hela vägen förutom i de värsta backarna där man saxat, sprungit. Har aldrig stakat så mycket iaf, tog inget diagonaltag. Backarna utför var inget man i år heller kunde tjäna tid på, då man fick stå och bromsa utför. Så med förutsättningarna så var det kanske mitt bästa vasalopp. Har snabbaste tiden från förra året på 5:52, mitt första var 2010 då åkte jag på ca 7:15, minns inte så mycket om det var värre före då, det var iaf motvind och snöfall, men kanske bättre spår? Så i år hade jag 6:43, medaljtiden var drygt 6:21.

Hade någon vurpa också, den första var när en veteran la sig precis framför mig, så jag la mig över honom. Den andra kom i Risbergskontrollen när jag står och softar med en full mugg blåbärssoppa och blir kapad bakifrån av en tjej och flyger rätt ner på ryggen full av blåbärssoppa... En tredje vurpa kom också av mig själv efter Oxbergskontrollen, lite trött och sladderspår så tappade jag balansen.

Jag är nöjd med loppet, och framförallt förberedelserna innan loppet som jag tar med mig in i cykelsäsongen. Det är gött när man har allt klart för sig innan starten. Vi hade en lång dag med uppstigning kl 03, hemma vid 20 på kvällen.
Morgontrött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar