måndag 29 juni 2015

Island games XCO


Mitt stora mål här nere på Jersey failade ganska snabbt. Tränade på banan igår och tyckte mig finna bra linjer på de flesta ställena, men avstod en av A-linjerna då den inte kändes säker. Själva rockgarden var bra utförd, det var just det att den låg på en slänt med ett par meters stup på sidan, inte så förlåtande för misstag. Så där tränade jag in B-linjen istället.


Foto av tävlingens vinnare Nicholas corlett.

I övrigt var banan riktigt utmanande och klurig. Serpentiner uppför och branta nedförslöpor. Riktigt rolig med lite flyt.
Tävlingen idag var varm med temperaturer mellan 25-30 och det kokade i grytan. Fick en sämre start än jag behövde då jag inte fick i pedalen. Ut ur första kurva kanske jag låg på en tionde plats, lite för långt bak när de drog ihop sig till kluriga singeltracks. Ganska snabbt lägger sig killen framför mig, precis på ett krön med en brant. Slutar med att jag bromsar för honom precis på krönet med vikten för långt fram och drar över styret. Resulterar i en trasig hjälm och med ett alldeles för stort luftutsläpp ur framdäcket samt när jag cyklar iväg så känns de lite konstigt, när jag inser att min frambromsskiva är på höger sida av gaffeln. Kliva av och vrida rätt allt. Lite senare stannar jag för att ta fram minipumpen för att få upp lite luft i hjulet. Tappade den i kraschen såklart. Så första varvet gick inte snabbt. I början på andra varvet stannade jag i teknisk zon och pumpade upp hjulet. Sedan kunde jag börja plocka lite placeringar, men även fortsätta med lite stressiga misstag, bl.a eftersom jag vridit styret rätt så sitter det ju såklart inte åt ordentligt vilket märks i en tight kurva där jag använde frambromsen och allt vred sig samtidigt som vurpan var ett faktum. Vi körde 11 varv på denna bana och några bra varv fick jag till iaf. Riktigt tråkigt med allt krångel, men det är ju sporten. Hade gärna varit med och krigat om medalj idag. Men från att varit näst sist på första varvet är jag nöjd med att köra upp mig till 15 eller 17 plats av 41 startande. Lite rörig resultatlista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar