söndag 21 september 2014

Västgötaloppet

Har inväntat detta blogginlägg för att jag hade hoppats hitta någon bild någonstans. Men hittar inga bilder så då får ni nöja er med text. Åkte tidigt igår vid halv 7 för att åka ner till Ulricehamn. Lugnt och skönt på vägarna och riktig dimmigt. På vägen hem när dimman lättat fick jag se hur det såg ut runt omkring eftersom det var bitvis nya vägar för mig. Hämtade nummerlapp och sprang på Christer som då även fick ta mina flaskor för att langa idag, tack! Annars var det rutinenliga förberedelser som vanligt. Rullade startbacken med Fredrik som uppvärmning och kunde konstatera att jag gillar sådana här startförfaranden, pang boom backe är det bästa. Satt långt fram uppför backen, nästan så jag fick börja fundera på om man skulle bry sig om spurtpriset på toppen eller inte. Men bestämde mig för inte. Efter spurtpriset var det ingen som var sugen på att dra, så jag la mig i tät en liten stund. Sedan kom en kedja med cyklister på höger sida om mig och jag försökte kom in på släptåg där så fort jag kunde, lyckades komma in ganska snabbt men ändå för långt bak för att se det spricka lite längre fram. I min grupp körde vi på ibland med fungerande rotation ibland inte. När vi väl såg någon längre fram så fick vi det att fungera och kom ifatt några. Kommer inte ihåg i vilken ordning som vi hämtade in några framför oss. Men efter en stund så hade vi iaf sällskap av Micke och Landström och Fredrik och jag kände mig fräsch. Efter en stunds körning kom vi av grusvägen och ut i något mer terrängliknande spår, något sorts skogmaskinsspår. Jag satt långt fram här och kände att det kunde vara ett bra ställe att försöka spräcka fältet lite. Ökade takten och tror faktiskt att det sprack upp lite. Tyvärr fick jag ingen nytta av det då min kedja hoppade och jag fick stanna och fixa på den. Under den tiden går det snabbt och min grupp försvann. Därefter var det en del solokörning innan jag åkte ifatt en som jag fick ett bra samarbete med. Det var sega km in till mål. Drog på en spurt när vi kom in på målområdet och jag tänkte att nu är det mål, men den spurten utvecklades till en låååång spurt då det ännu var lite körning runt målområdet, men utfallet blev detsamma att jag fick vara före honom in i mål. Jag kom in på plats 17 igår, hade varit roligt att få hänga med den gruppen jag låg med hela vägen, även om det också splittrades.

Arrangemanget var toppen, och banan var sådär. Lite för mycket grusväg och enkel tänkte jag först. Men när jag sen tänkt igenom loppet lite så kan jag inte minnas att jag bara låg och malde på grusväg efter att jag tappat min grupp? Men helt klart så skulle banans första dryga halva behöva mer stig, de första 40 km var nog inte mycket annat än grusväg, andra halvan innehöll nog ändå en del skidspår och enklare terräng men ändå för lite stig. Alla lopp är ju olika och man kan alltid hitta något att klaga på. Så egentligen är jag nöjd men stig är alltid roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar