lördag 12 februari 2011

Solstaloppet


Vid det sjunde gula sträcket som markerar 35km tar jag helt slut... Pulsen sjunker och sjunker.
 Idag har jag alltså åkt Solstaloppet i karlstad, det mäter 42km. Vädret har varit guld! Jag åkte hemifrån strax innan 9 imorse och termometern stod på -22, väl i Karlstad stod bilens på -13, jag klädde mig för ca -7grader. Det var blå himmel, ingen vind och strålande sol, jag var lagom klädd tackvare solen som värmde. Allt var ORDENTLIGT vitt runt omkring efter de 20cm som fallit, riktigt vackert. Spåren som efter nattens kyla var riktigt tröga samt noll stavfäste gjorde dagens tävling riktigt tung. Jag har nästan diagonalat i 42km, vilket jag aldrig gör då jag är en stark stakare. Men har man inget fäste med stavarna då får man inte fart utan att använda benen helt enkelt... Så det var en grym genomkörare inför vasaloppet. Jag åkte på 3tim 7min enligt min klocka, så kanske 3tim 5min verklig tid. Jämför med hällefors tävlingen på samma distans på 2tim 20min......... Föret spelar roll kan vi säga. Startade väldigt långt bak, för långt bak, gick sakt i början men sedan släppte det efter 7km ca. 500startande ca. Jag hade planerat in 4st vitargo gel varav en gick förlorad, lite därför pulsen sjunker efter 35km, jag hade inga krafter. men jag visste att den sista kontrollen skulle vara ungeför 7km innan målgång, så jag såg fram emot den sportdrycken, och den skulle behövas efter missen att tappa en energigel. Men väl där serverades enbart KALLT VATTEN då sportdrycken tagit slut.. Ungefär där blev jag ändå lite starkare och tänkte det fixar jag. I mål kom jag och ändå en hyffsad tid eftersom segraren kom på 2tim 28min tror jag. jämför med hällefors där den tiden var 1tim 48min. Så jag är nöjd och mör! Har ännu inte fått tillbaka formen riktigt efter sjukveckan, men nu tror jag att den ska infinna sig. Har även haft ont i höger ben senaste dagarna, men kan inte säga att benet störde nämnvärt iaf. Det skulle vara att skylla ifrån sig. Älska sådana här vinterdagar!

Nu blir det soffa och tv ikväll. Imorgon väntas innebandy i karlstad, skall se på gotlands Endre som spelar här! Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar