söndag 31 augusti 2014

Bergslagsloppet

Laddade om påkarna efter Bockstensturen igår och körde 72 km Bergslagslopp i Ånnaboda idag. Var lite noggrannare efter tävling igår att rulla ur benen, samt efter nästan 4 timmar bilresa hem rulla 15 minuter lätt på monarken kl 22:00 på kvällen. Kändes idag som att det var rätt val, för benen var inte märkbart slitna. Däremot min rygg tog emot lite efter ca 60 km stökig terräng idag. Loppet idag lockade ett litet men starkt elitfält. Kort och gott så slutade jag fyra och tänkte i bilen hem att trion framför mig var inte vilka som helst. Calle Friberg som tog SM i XCM (Marathondisciplinen) förra året, Johan Landström som segrade i cykelvasan i år 2014 och Christofer Stevenson som vann linjeSM 2012. Även Fredrik Berg var med men fick dessvärre ett kedjebrott en bit in i tävlingen. Så bra gubbar med! Fick hjälp med langningen av Fredriks familj och fästmö även idag, tack! Tävlingens förlopp utspelade sig som så att vi fem gick loss och fick liten lucka till övriga fältet. Jag var aktiv och vilket idag ledde till att det var helt och hållet mitt eget fel till att jag missade den viktiga utbrytningen, tråkigt men sant. Kom snabbt ifrån en grusväg och skulle svänga in i skogen åt höger enligt pilen. Det skyltningen missade att berätta som den ska göra var att det skulle upp på en spång, jag kände att det kommer inte att gå vägen och fick tvärnita och missa spången för att vända om för att äntra spången och då gasade det fram i täten och där sprack det av. Jag fick jaga för att komma ifatt Stevenson som jag sedan samarbetade med i stora delar fram till ca 60 km körda, då jag inte orkade hänga med på ett parti i skogen och han hade sedan ca 50 sekunder in till målet. Vid 1 km kvar så säger de vid sidan av banan att killen framför har punktering så gasa på! Jag gasar på och kommer i mål efter Stevenson med knappa 30 sekunder. Så han valde att köra på "fälgen" sista biten.

Loppet var bra i stora drag, rolig bana och bra med höjd. Förbättringar kan göras på pilningen som var tveksam. Både för tvära kurvor samt körde jag och Stevenson fel på ett ställe där en pil sa vänster men man skulle rakt fram. Det är ju inte alls bra! Om inte någon varit och ändrat den. Kanske att banan kan rensas lite med sly runt omkring. Kändes som om det var mycket slag på armarna, och den farliga blodförgiftningen ligger då nära till hands. Jag märkte att jag var röd på överarmen. Det liknade blod men det var inte mitt. Byt helg på tävlingen så länge som Bockstensturen är kvar i på den helgen i långloppscupen så kan även detta bli  bli ett lopp i cupen som är deras målsättning. Det var en slitig bana som kräver sitt, så det var en riktigt rolig dag!

Bilderna ifrån Bockstensturen kommer inte ikväll, batteriet i kameran var slut, så jag får inte över dem riktigt än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar