lördag 20 augusti 2011

Kjells tur

Detta var en utprintad karta jag kunde ta till hjälp ibland, skaffades dock under turen kan man säga, lite väl sent men tur det, för den behövdes!
Så här blev min tur, lite länre, men i stort sett som originalturen! Det syns runt 62 till 68km har jag varit ute på villospår.
Höjdgrafen som ni såklart vill se!
Detta är efter 10km, då hästbacken har bestigits.
På trädet till höger finns de små skyltarna man ska följa.
Banan har nog ändrats med diverse skogsavverkning.
Ca 20km in på banan, efter man rundat en fotbollsplan.
På endurospåret, Rille ses balanserande där borta.
55Km in, på en av de värsta stigningar jag cyklat på! Riktigt brant och rolig stigning, härefter gick det utför på stenar och blöta rötter.
Finstig!
Det var ordentligt surt i markerna, fick bära cykeln runt några stora stora träskpölar, men mestadels cykelbart, men det behöver torka lite i skogen.

Nöjda ben!
Har hört att det i början av 2000-talet kördes en tävling i Karlskoga som kallades Kjells tur, numera nerlagd. Den mäter 75km 1100m i höjdstigning. Jag mötte upp Rille på nobelstadion och vi begav oss, det började med att vi kom lite fel redan efter 0.5km, vi började bära cyklarna genom ett fält med brännässlor och tistlar, fick fina brännblåsor på bena. Efter en stund ansåg vi att det var fel, vi irrade lite och bestämde oss för att hämta en karta hos hans svärfar, sagt och gjort. Han kunde även hjälpa oss att komma på rätt väg. Så nu var vi igång, det gick inte så fort men ett skönt distanstempo, fram till backarna uppför, jag cyklade upp med fart och rille kom lite därefter, men på platten var han med i bra fart! (Rille är ny inom cykel och konditionssport, han cyklar på bra och utveklingen kommer gå fort i början) Hästbacken som är efter 10km, består av travbana, så det är fin sand en stigning på ca 100m på 2km. Därefter rullade man på fina grusvägar, känns som jag redan glömt en del av banan, men det var mycket stig och sten. Efter 25km ungefär kom man ut på ett endurospår, bra tekniskt (speciellt i dagens förhållanden) och roligt! Älskar endurospår. Efter vi avverkat Endurospåret och min energikaka som Rille fått av mig tidigare inte gjort någon större effekt så bestämde vi oss för att han avslöt sin dag där och jag fortsatte själv. Nu gick det på lite asfalt och grusvägar fram tills man svängde tvärt av vänster och cyklade på fin teknisk stig, med lite sumpmark! Kom till en skylt som sa åt mig att svänga höger, där var det en hage nu, men jag såg nästa skylt också och slutet på hagen, så jag var påväg över stängslet, men när jag i periferin såg något brunt med två stora horn, så tänkte jag att det går nog att ta sig runt hagen. Det gjorde det! Lite mer grusväg innan det tog av vänster och uppför en jättefin rotig stigning. En av de brantaste jag cyklat i (pulkabacken på Sm borträknad). Den svängde runt i en lång vänsterkurva och fortsatte sedan upp till höger längs med brantkanten, fin utsikt. Väl uppe 110m senare på 1,5km så kommer det oftast en utförslöpa, och denna var riktigt rolig, man fick ha koll på hjulen. Nu närmare jag mig 62km in på banan och där jag tycker det saknas en skylt. Här kom jag fel och ödslade 5km och en heldel fustration. Men tillslut så kändes det som jag fick en snilleblixt efter att studerat kartan och satte in en "spurt" det kändes så skönt när jag liksom kom på, ja men dit skall jag ju! Fan va dum jag är.. Det visade sig vara rätt väg, och nu gick det enkla grusvägar hem, med någon kortare brant stigning. Hästbacken skulle tas igen, fast omvänt. Sen rullade jag in i Karlskoga och kände mig nöjd, tempot hade varit låg men under iaf 5timmar, så det fyller sitt syfte ändå.

Kjells tur anser jag vara en riktigt bra bana! Rolig, stigningar, mycket stig och tekniskt. Idag var banan väldigt blöt, men det var längesedan jag cyklade på blöta rötter och sten, och surmark så det gjorde inget. Regnet föll även under passet. Idag var det jag som vann alla spurtpriser. Nu hoppas jag på en torr höst, då kanske man kan cykla denna i mitten av september, fast med mera tempo!

Frågor till er:
Någon som vet när på året tävlingen brukades köra?
Hur har du upplevt tävlingen?
Varför lades den ner?


7 kommentarer:

  1. Jag körde loppet år 2000 och 2001 (dvs tur nr 5 och 6). Loppet var då 78 respektive 76 km. Loppet gick då ca 10/6.

    Kommer inte ihåg så jättemycket av tävling faktiskt. Har för mig att den var ganska lättåkt.

    Förmodligen lades den ner pga för få anmälningar samt brist på engagemang.

    SvaraRadera
  2. Har kört den ett par/tre gånger. Första gången var 1999 och då låg den tidigt i långloppscupen, kanske i maj. Trevlig tävling!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Off topic - Vad har du för klocka som ger så fin data?
    /Johan A.

    SvaraRadera
  4. Dator kanske det ska heta...

    /Johan A.

    SvaraRadera
  5. Jag använder en Garmin Forerunner 310XT. Väldigt nöjd med den klockan!

    SvaraRadera
  6. Hej, jag är en av Kjells Gladiatorer, har kört alal tio loppen alltså. Blir jättenostalgisk när jag läser detta!

    SvaraRadera
  7. Det är jag som är den anonyme ovan, visste inte hur jag skulle göra. Men som sagt har kört alla till Kjells Tur, jag tror inte vi var så många till slut. Ett år var det ett ruggigt väder efter att våren varit fantastisk och då var det många som bröt.
    Mvh Hans Lindberg f.d. MTBare

    hansli67@hotmail.com

    SvaraRadera