onsdag 7 augusti 2013

Rörbäcksnäs och Vasastarten

Igår första dagen på semestern packade jag bilen full med matlådor, kläder och cyklar typ. Började morgonen med att besöka gymmet härligt tidigt strax efter 06. Körde en timme där innan det blev frukost och avresa mot Rörbäcksnäs. Har hört mycket fint om lederna där. Kom dit runt två tiden och bytte om och gav mig ut, det var väldigt dåligt med folk här, såg tre olika par tror jag. Körde först en vända på Kallugapasset 15km, in efter varvningen körde jag ut på områdets längsta slinga som mäter 32km. Detta var den bästa tycker jag, mycket av slingorna går ju ihop i sig, och här fick man endel av kallugapassets fina bitar. Efter den svängen körde jag en till på Kallugapasset och sedan avslutningsvis näsingen 19km. Jag kände mig ganska fräsch, ryggen gjorde ont från första början, men blev bara bättre och bättre. Körde in på strax under 4 timmar och distansen blev alltså 15+32+15+19=81Km stig. En riktigt bra genomkörare inför Snapphaneturen! Glömde mina kortfingrade handskar hemma så det blev sparsamt med foto och mer fokus på tramp:

Efteråt besökte jag en närliggande badplats och gjorde mig fräsch.

Efter besöket där så körde jag vidare till Sälens Vandrarhem för att övernatta där. En sponsor som hjälper mig med boendet under nästa veckas cykelvasa, fanns ännu något rum ledigt.

Nästa morgon så åkte jag ner till startplatsen för cykel och vasaloppet och parkerade där medan jag skulle cykla början av cykelvasaleden, för att sedan vända och cykla tillbaka. Jag kom ungefär 33km innan regnet blev för kallt och då vände jag. Vilke blev alldeles lagom om jag inte skulle vara tokslut till kvällens värmlandsserie.

Så packade återigen in i bilen och for raka vägen till Karlstad och provcyklade den korta banan där. Regnet kom i störtskurar om vartannat och olyckligtvis när jag skulle vara efteråkare för nybörjarna så kom en ordentlig en. Alla andra satt under tältet och var torr, jag och Jonas som var för/efteråkare blev dyngsura.. Tävlingen sen gick helt okej, första varvet flög jag som en jojo på de hala stenarna och rötterna, under varv två fick jag till farten och det kändes bra, gick upp i ledningen och drygade ut. Hade en stabil ledning när vi sedan varvar ut efter 5 av 8 varv så hoppar kedjan under en varvning och jag blir ståendes länge!! med att fixa detta, får ordning på det när jag halkat ner till kanske femte plats, då hoppar den igen i min iver och halkar ner ännu längre i fältet.. Då var det kört. Kom igen till en femte plats... Riktigt tråkigt, men jag tar med mig de bra delarna, att jag ändå kunde prestera efter ett ganska hårt träningsdygn kändes bra! Farten kändes bra efter varv 1. Mikael Hallberg var den som tog hem det hela idag och han såg stark ut, Grattis!

Nu inväntar jag dagens distanssällskap som ska anlända vid 9.

Jag stravade lite ifrån Dalarna:
Rörbäcksnäs med lite kom!

Cykelvasaleden utan kom:

2 kommentarer:

  1. Vi körde precis samma upplägg när vi var i Rörbäcksnäs å, ink stopp vid samma badplats :) Tänkte samma sak när vi cyklade där, att det är bra miljö att träna inför Långlopps-SM. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett fungerande upplägg helt klart :)

      Radera