lördag 17 augusti 2013

Cykelvasan 2013

Oxberg hill race krönet!
Cykelvasan 2013 blev en fin upplevelse med riktigt bra väder! Vi startade ifrån Sälens vandrarhem klockan 06:15 imorse och var då på tävlingsplats kl 07:00. Perfekt, vi rullade typ in som tjugonde bil och det var väldigt lugnt på området. Jag hade en annan taktik idag, att vara väl förberedd samt att ha allt klart i god tid innan start. Cykeln som var i ordning redan kvällen innan lades i fållan strax efter 7 som fjärde cykel! Två timmar gick fort och jag hade tid att prata med lite personer innan start eftersom jag var klar redan. Perfekt! Kvart i nio gick jag in till cykeln och samlade fokus inför starten. Vid starten så gick det lite för lugnt för min smak uppför backen, jag kom aldrig till skott att ta mig framåt, utan det blev mer att jag blev försiktig av alla crascher som var runt omkring så att folk kom om mig bakifrån. Så från min bra startposition så ramlade jag sakta och säkert bakåt, det blev vid första lilla backen efter smågan som jag kunde börja avancera lite, och gjorde det ganska mycket innan vi kom ut på asfaltsvägen innan mångsbodarna. Där vägen är uppdelad så vi cyklister kör på vänster sida och bilister på höger sida. Här ville jag följa reglerna då jag vet att det går fort här och brukar kunna bli någon crash. Men här blev jag passerad av många som susade om i högerfilen. Bara att bita ihop och jaga ifatt dem igen. Därifrån har det gått mestadels bra och uppåt i fältet. Låg ett tag med klungan som i slutet slogs om ca 20-40 placeringarna. Fick kast på cykeln ned för en lite brantare backe som svänger och har stalp. Landade snett med bakänden så kedjan slängde av sig, stannade snabbt och fick på den snabbt men klungan försvann och jag lyckades bara jaga ifatt de som droppade av en efter en. Men iaf var jag glad att det misstaget inte krängde av däcket eller gjorde något annat allvarligare! Så från strax innan Oxberg låg jag utan draghjälp och körde resten in mot Mora. Visste att det kom klungor bakifrån som oftast innehåller ca 20 personer, så att bli omkörd av en sådan är dyrbart om man jagar placering istället för tid... Höll undan från klungan från Oxberg och in till upploppet på Mora, då kom det en drös men lyckades i stort sett ha dem bakom mig. Fick samma tid som 3 andra så vi delar placeringarna 44-47.

Jag är nöjd men ändå inte. Klarade målsättning på att bli bland de 50 främsta, men hade bättre ben idag tyckte jag. Jag vet ännu vad jag har att träna på. Jobba vidare! Men det var ett skönt resultat att få med sig tycker jag! Tiden blev 02:51:52. Marie och Christer fixade langningen klockrent idag! Jag drack ca 8dl av mina 2,5L förberedda flaskor med sportdryck. Fram till första langningen i Mångsbodarna hade jag endast smakat på sportdrycken och avstod langningen där. Men kom också på då att jag borde dricka och började dricka. Sen dök det upp en ny flaska strax efter istället av Christer som antagligen anade att jag behövde det eftersom jag avstod tidigare.

Loppet tog Fredrik Ericsson hem med en 44 sekunders marginal till Mattias Nilsson.
Bland damerna var det världsstjärnan Alexandra Engen som vann!

Nu är jag och Marie hemma och har haft en bra helg. Hon gjorde en riktigt bra debut på MTB och körde in som 101 av ca 950 damer på 45km. Igår efter hennes lopp åkte vi till Sälens vandrarhem där vi bodde, stannade till i Älvdalen och åt pizza på en icke servicevänlig pizzera, men pizzan var god.

Lite blandade bilder ifrån gårdagen samt idag:

Caddyn är smidig när man packar full bil!
Marie värmer.
Starten.
Hökberg.
Upplopp.
Sälens vandrarhem
Startfålla 1 strax efter 07 en morgon.
Lika lugnt tävlingsområde.









Dagens segrare får en flaska i Oxberg.
Vad jag kan se är det Merida Sveriges Petter på upploppet i Mora!
Träningskompis Anders skymtas i bakgrunden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar