söndag 5 augusti 2012

Kubb VM 2012

Och så blev det återigen dags för det årliga Kubb Vm på Gotland. 178 lag var anmälda till i år och det spelas över 2 dagar, första dagen är en kvaldag till lördagens finaldag då det spelas först grupper med 4 i varje grupp sedan åttondel, kvart, semi och till sist final förhoppningsvis. 32 lag är direktkvalificerade från året innan genom att bli bland de två bästa i sin grupp på lördagen. Vi startade vårat lag Gloria Victis för 5 år sedan och har dessa resultat, 3a, 2a, 1a och i fjol 4a. Vi började dagen ganska skakigt och med svaga kast, trots detta så vann vi alla matcher i gruppen och gick vidare. Vi fortsatte att spela väldigt svajigt även i åttondel och kvartsfinalen, vi blev helt klart bättre och med rutin och bra taktiskt spel tog vi oss vidare till semifinalen, där vi fick möta Berras, ett hårt satsande ungt gäng om jag förstått det rätt. Det är riktigt duktiga. Här spelade vi bra enligt mig, men med en dålig kastomgång så kom kontringen med engång, och då kom vi aldrig ifatt igen. Utslagna i semin och fick spela match om 3-4 plats precis som förra året, även då fick vi möta SMP Basel som blev årets motstånd också. Här gjorde vi dagens bästa match och kunde knipa tredjeplatsen som är så mycket mer värd än en fjärdeplats. Är riktigt nöjd att det gick så bra som det gjorde efter våran inledning och vi har ett bra lag, som står starkt! Vi fick även Fair play priset i år, vilket jag tycker är riktigt roligt, det priset känner jag att vi är väl värda! Tycker själv vi är ett lag som respekterar andra lag och spelar schysst. Team Ekeby vann vm återigen, jag har tappat räkningen på hur många gånger de vunnit. Grattis!
Frank har kastat sin pinne
Min ryggtavla, vi hade skaffat nya tröjor till i år!
Åttondelsfinalen
David gör ett av alla dagens bra inkast!
Spelat kubb från 09:00 till ca 20:30, efter en dag i stekande sol blir det snabbt kyligt på kvällen.
vi på tredjeplatsen har flytt champagneregnet

Nu sitter jag hemma i Kristinehamn igen, Marie stannar på Gotland ytterligare 3 dagar innan hon kommer hem. Det bästa med att semestern och denna 2 veckor långa resa är över är att man kommer hem och kan konstatera att den oroliga känsla man hade när man åkte för över 2v sedan om att man glömt något var obefogad oro.:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar