fredag 8 januari 2021

Framtiden är zwift? #vEveresting och Swecup

Hej!

God fortsättning på nya året! 
Här kommer inläggen väldigt sporadiskt. Gick i tankarna om jag för tillfället skulle satsa lite mer på bloggen och på Zwift och att kombinera dessa till en zwiftblogg? Nja eller ja, jag kan kanske ha ambitionen för det.

Hösten har rullat på, körde mycket Zwift. Hade förmånen att få köra högsta ligan Pro AM i zwift leauge under hösten med teamet: World Elite Zwifters fr.o.m. nu WEz.

Den ligan var riktigt rolig att köra och det är värt mycket när det satsas på kvalitetssäkring av deltagarna. Det krävdes invägning inför varje tävling, dubbla wattkällor samt att det var trainer som skulle vara den som levererade watten till Zwiften och allt detta streamat på Zoom. Helt klart bra när det är så! 

Nu på måndag börjar SWE-cup på Zwift, dock utan samma kvalitetssäkring, likt så som det såg ut inför Sveriges kval inför E-cycling VM. Väldigt tråkigt och det gör att mer spännande och taktisk racing uteblir. Ett exempel:

Richard Larsén försökte sig på en utbrytning tidigt i kvalloppet till VM, men med ett så stort startfält som det var då med mycket folk som inte har rätt utrustning eller rätt uppgifter i Zwift är det svårt att få en sådan utbrytning att hålla och visa vad man går för då det är så många som kan köra ifatt och inga av de andra "behöriga åkare" känner att det är värt att stöta med för att kunna bli fler i en utbrytning.

Jag hoppas detta är något som cykelförbundet jobbar på och hade gärna sett lite implementering av detta till Swe-cup, men absolut till ett stundande sm.

I Oktober gjorde jag en vEveresting vilket är en virtuell Everesting. Everesting är när man i samma backe/segment klättrar motsvarande höjd som mount Everest 8848hm. Jag körde på Zwift och i Alpe du zwift där jag fick klättra upp för backen 8,6 gånger. Gjorde det på min Tacx Neo 2T med 100% trainer difficulty för att kvala in till Hells 500 hall of fame. Körde segmentet och 8848 hm på ca 9 timmar och 20 minuter och från start ca 9 timmar och 34 minuter eftersom det är en viss sträcka fram till backen. Helt klart en jobbig grej att göra men en typiskt bra utmaning som jag tycker om. Hade inte riktigt förberett mig så bra på nutritionen som jag hade gjort inför min 400km cykling runt Gotland i somras. Så upplevde lite magproblem och sviktande energi runt klättring 6-7. Bättring till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar