söndag 26 februari 2012

Öppet spår 2012

Öppet spår söndag 2012
Idag var det dags igen att ta sig mellan Sälen och Mora, men inte på cykel som senast utan med skidor såklart.
Morgonen bjöd på 11,5 minusgrader, vindstilla och klart. Helt perfekt! Senast jag åkte öppet spår 2010 fast på måndagen så kom jag dit och gjorde det jag skulle innan, sen var det bara att skida utan någon som helst tillstymmelse till kö någonstans, startbacken var bara att åka uppföra.
Så var det ju inte förra året i det riktiga vasaloppet, då var det kö och trängsel i 20min i backen. Så imorse när jag planerade så var det ungefär som jag hade upplevt öppet spår på måndag, att man kommer dit och åker när det passar.
Men det var ju helt sjukt med folk, jag köade fram till startbacken och stod still i backen idag också.. Mycket tråkigt, jag gillar det inte. Finns dem som tycker startbacken och proceduren är charmig, men det gör inte jag.
När det började ta fart en bit efter vi passerat den högsta punkten, så började jag åka ganska offensivt. Aktivt spårbytande och mittemellan folk. Men ska aldrig mig veteligen orsakat någon annans fall i alla fall.
Min tid till Smågan var 58min, inte en tid jag är nöjd med. Förra året hade jag 1:04 till smågan. Men därefter har jag bara åkt upp mig, med en kropp som svarat helt fantastiskt efter denna dåliga skidvinter. Jag hade 25mil i kroppen till idag.
Gick fint fram till Evertsberg, sedan kom en liten svacka därifrån till Oxberg. Vid oxberg hade jag fårr en uppfattning om att jag bör komma in på tiden 6:04 i Mora. Här började jag suga i mig en av enervit coffein gelen jag hade med, och den gav förväntad effekt! Jag höll samma tempo visade det sig när jag passerade Hökberg, alltså 6:04, drygt tänkte jag. Men från Eldrig har jag åkt ifatt tid och landade i Mora på 5:59.
Mycket nöjd är jag, inte riktigt lika snabb som den oväntade snabbingen Jesper, som fick en kanontid!

Hela dagen har varit en njutelse, efter smågan. Vackert väder, underbara vyer och fin skidåkning! Dagens blesyerer blev ganska stora blåsor i vänster hand, samt ont ovanför vänster handled, kanske för att jag ändrade belastningen efter att blåsorna kommit fram. Får skylla på att den dåliga skidvintern gett mig babymjuka händer denna vinter.
Förra året med ca 70 mil träning klarade jag vasan på 6:55, då målet var 6:30. Hade en skitdag då. Idag var målet satt återigen till 6:30, så då kan jag ju känna mig nöjd! SKidorna svarade helt okej på min vallning, det är ungefär det jag hade förväntat mig av en Bas lågfloursvalla.

Nu kan vintern rasa ut och vårvärmen får komma på riktigt tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar